Evalien in Canada

Feest, Hike, Feest

Allora, Buongiorno tutti gli amici e famiglia.

Another week has passed en het is weer tijd voor een update.

Vandaag wil ik graag beginnen met het beschrijven van de verjaardag van Rolf. Zondag 3 juni speelde het feest zich af. 's Ochtends kreeg Rolf cadeautjes, 's middags taart en 's avonds een diner met vrienden. Bijna alle mensen die ik als vrienden van Rolf en Heleen ken uit het dorp, waren aanwezig: Crist'el en Doug, Eckard en Diana en Georgia. Het eten was lekker en de wijn en conversatie waren goed. Ik heb eigenlijk bijna geen woord gezegd tijdens het hele eten. Niet omdat ik verlegen was, of geen zin had om te praten, maar puur omdat ik geen bijdrage kon leveren aan het gesprek. De tafelconversatie ging over mensen die ik niet kende, plaatsen waar ik nooit geweest was en allerhande wijnweetjes waar ik mijzelf een leek in weet. Meerdere keren heb ik tijdens het gesprek dingen geleerd over wijn die ik wilde onthouden en waarvan ik wilde dat ik ze had opgeschreven. Helaas is het mij pas gelukt na het eten een pen te lokaliseren en heb ik goed gebruik gemaakt van mijn nog schone servetje. En aangezien ik jullie natuurlijk allemaal bij mijn wijneducatie wil betrekken aanschouw dan nu mijn geleerde kennis:

  • Champagne of bubbeltjeswijn zou altijd een mix moeten zijn van chardonnay, pinot noir en pinot meunier. Het karakter komt uit de chardonnay en de pinot noir, terwijl de pinot meunier er is om alles te neutraliseren. Zoals Eckard het zo mooi verwoordde: Pinot Meunier is als de witte muren in een verder fel gekleurd huis. Het neutraliseert en kalmeert. (vrij vertaald naar het Nederlands)
  • Riesling en Chardonnay zijn eigenlijk de probleemkindertjes uit de wijnwereld. Het zijn druiven die zo vaak misbruikt zijn (de riesling door massaproductie in het Duitse Rijngebied en Chardonnay omdat het de meest voorkomende druif is en ongevoor voor alles gebruikt wordt) dan wijndrinkers soms een beetje argwanend zijn om de wijn te proeven. Er is zelfs een bepaalde kenmerkende groep wijndrinkers, die ook wel de ABC'tjes genoemd worden. De Anything But Chardonnay. Dit omdat Chardonnay vaak geassocieerd wordt met de eerste wijntjes die je drinkt als je jong bent, waar je ontzettend dronken van wordt op foute feestjes en waar je uiteindelijk al misselijk van wordt als je de druivensoort op de fles ziet staan. Maar ik wil u allen voor eens en voor altijd inprentten dat het niet zo hoeft te zijn. Zowel Chardonnay als Riesling zijn druiven die gigantische variatie kunnen hebben in smaak en je moet nooit 'nee' zeggen om een wijn te proeven alleen omdat je een eerdere slechte ervaring had met de druivensoort waarvan de wijn gemaakt is.
  • Riesling is de druif die het meeste het karakter van zijn terroir (waar de druif gegroeid heeft) in de uiteindelijke wijn laat zien. Riesling wijnen zijn dus net zo gevarieerd als de terreinen waar de druiven op groeien. Nogmaals, sta dus open voor de wijnen die je proeft.
Op mijn vrije maandag erna ben ik wederom een hike gaan maken uit mijn Hiking Guide. Dit keer nam ik de highway 40 richting Gold Bridge en reed 1.5 over highway en door de wildernis om uiteindelijk uit te komen bij een meer midden in de rimboe waar je zou kunnen parkeren.
Mijn hike slingerde daarna door dichte, natte bossen, over de klifranden van een heuvel en uiteindelijk terug omlaag naar een tweede meer, diep in de rimboe verstopt. Het was heel bijzonder om echt zo ontzettend door het bos te lopen. Je hoort niets anders dan vogels, wind, regen en af en toe het verre gegrom van de beren die ik zo ontzettend niet tegen wil komen. Het paadje was maar 40 cm smal en meteen naast het pad is het bos vrijwel onbegaanbaar. Dat was nog eens echte natuur, en voor de twee uur dat de heenweg duurde waande ik mij in een andere wereld.
Bij het meer aangekomen waren er echter sporen van mensen te zien. Er was een hele kampeerplaats ingericht met zelfgemaakte banken, een vuurplaats een soort keukentje inclusief potten en pannen, twee opklapstoelen en een boot met benodigdheden. Even dacht ik dat ik iemand tegen het lijf zou lopen, wat ik zowel heel erg leuk zou hebben gevonden als heel erg eng zo in mijn eentje in de wildernis, maar de kampeerplaats bleek verlaten. Blijkbaar was het de vaste stek van een aantal mannen uit de omgeving (de namen waren in het bankje gegraveerd maar nauwelijks leesbaar) die er op hun dirtbikes in de weekenden kwamen vissen.
Ik heb mijn boterhammetjes opgegeten bij het meer, en ben daarna weer de twee uur teruggelopen naar mijn auto. Helemaal van de wereld reed ik uiteindelijk de highway weer op waar de invloed van mensen weer goed te zien was overal waar je keek. Zo bizar dat er hier nog zoveel ongerepte natuur is, waar je je echt de enige mens op de wereld kunt voelen. Hele bijzondere ervaringen zijn het.

De dag erna was het nog een keer feest want er werden twee nieuwe wijnen gebotteld! Welkom, welkom in de familie, Chardonnay 2011 en 23 Camels red.
Er kwam een soort vrachtwagen waarin een hele fabriek zat verwerkt waar de flessen ingingen, er gebeurde een beetje magie (of technologie voor alle realisten onder ons) en BOEM er kwamen volle, gesealde, be-etiketteerde flessen wijn uit. Er was een menselijk treintje opgebouwd uit allerhande werknemers en vrienden van de wijngaard om de lege flessen in de toverketel te krijgen en de volle flessen in dozen te stoppen en de dozen te bestikkeren, sealen, stapelen op een pallet en de pallets weer ergens anders op te stapelen. Tegelijkertijd kwam ook Thomas langs met zijn peuterschoolklasgenootjes als Field Trip. Harstikke schattig al die peuters op een rij. Het was een gezellig dagje, en met de hulp van Armand, Georgie, Eckard en twee zoons, alle werknemers en mijzelf. Het weer was belabberd, maar Georgia verzorgde warme kippensoep bij de lunch. Als loon kreeg elke helper twee van de nieuwe flessen. Ook ik! ik moet ze alleen nog in mijn koffer mee naar Nederland gesmokkeld krijgen...

Het is vandaag eindelijk weer eens lekker weer, de temperaturen zijn boven de 20 graden, de wind valt mee en de zon schijnt. Ik ben aan het proberen een tripje naar Vancouver te regelen, maar tot mijn grote schrik kwam ik er net weer achter dat het hostel dat ik geboekt heb, ook al een 19 jaar en ouder wetgeving heeft. Maar ik heb al betaald. Fijn. Dit wordt nog klote.
Problemen achtervolgen mij ook echt altijd.
Had ik dit eerder kunnen weten?
Ja... Ik weet dat 19 hier pas volwassen is, maar ik was er eigenlijk een beetje vanuit gegaan dat zo'n backpackerhostel iets flexibeler was... Pas in de bevestigingsmail zag ik kleine lettertjes, die had ik echt niet eerder gezien bij de boeking zelf. O god. Ik heb de bus van Vancouver naar Whistler op de terugreis ook al geboekt, dus dit wordt echt echt echt weer een probleem. Lekker dan. Ik ga even kijken of ik iets kan regelen en dan ga ik naar Seton Lake met een boek in de zon liggen. Genieten van mijn vrije dag. Kijken of ik dat nog kan onder al deze stress.
Stom. Stom. Stom Canada met je 19-is-pas-volwassen-terwijl-in-de-rest-van-de-wereld-is-het-18.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!