Evalien in Canada

Twee weken

Allereerst wil ik even meedelen dat ik dit verhaal licht geïntoxiceerd schrijf, dus bij voorbaat mijn excuses voor eventuele schrijf- en typfouten.

Dus ik zit nu alweer bijna twee weken in Lillooet, BC, Canada, en het begint al redelijk normaal te worden dat ik hier zit.

Mijn eerste week hier was een gewone week, waarin het duidelijk werd wat er precies van mij verwacht werd in huis, wat voor soort dorp het was, hoe de mensen waren, alles.

De tweede week was het voor de kindertjes Springbreak en dus waren ze de hele week thuis. Dat was natuurlijk meteen wel even een 'drukke' week voor mij, omdat de kinderen de hele dag met me willen spelen en ik de hele dag met ze bezig ben, maar aan de andere kant ook juist heel gezellig omdat ik ze zo snel goed leerde kennen.

Ik heb ondertussen heel goed door hoe Josine en Thomas zijn: wat voor karakter ze hebben, hoe ze reageren op bepaalde dingen enz. en daar heb ik ook op leren inspelen.

Vooral Thomas kan af en toe voor behoorlijk wat werk zorgen, maar ik heb nu redelijk zijn respect afgedwongen (hoop ik), en ook voor Josine is het nu duidelijker waar mijn grenzen liggen.

Ik ben de afgelopen weken met ze wezen zwemmen (wat niet echt mijn favoriete ding is op de wereld omdat ik me in zwemkleding moet heisen en ik er 'publicly' mee rond moet lopen). Ik heb cake, koekjes en cake gebakken met ze. Ik heb mete ze buiten gespeeld, binnen gespeeld, disney's earth, oceans, lady and the tramp, pingu, bob the builder, angelina ballerina en the lion king gekeken. Ik heb met ze gekleid en geverfd en gekleurd. Ik heb al drie tekeningen van Josine gekregen met 'fan Josine, for Evalin' erop. Ik heb met Thomas geoefend met zijn naam schrijven en tellen. Ik heb met Josine geoefend met lezen. Ik heb ze 'drie kleine kleutertjes', 'poesje mauw', 'kom mee naar buiten allemaal', 'het vliegerlied' (ook in het Duits!), 'hansje pansje kevertje', 'hop hop hop, paardje in galop', 'meisjespaardje, meisjespaardje,' 'de paashaas, de paashaas (die is weer in het land)' en nog vele andere liedjes geleerd. En nog veel meer.

Ik heb de vriendinnetjes van Josine allemaal leren kennen. Ik heb alle namen van Thomas zijn knuffels geleerd (en die van Josine). Ik weet hun favoriete boekjes en hun favoriete filmpjes. En dan is er nog veel meer om te weten te komen.

Dan verder mijn eigen leven hier. Ik heb pas voor het eerst gekookt (Toscaanse Bonensoep met Pasta en Parmezaanse kaas, wat bij íedereen in de smaak viel (ook de 3jarige Thomas die niet van soep houd!) en mijn brownies zijn vanavond 'misdadig' genoemd. Verder heb ik mijn eigen boeken allemaal al uitgelezen en ben ik begonnen aan de grote bibliotheek die zich in mijn kamer plaatsvind (momenteel lees ik 'Eten, Bidden, Beminnen door Elizabeth Gilbert'). Ik heb vriendjes gemaakt met Lori, de ontzettend lieve hond, en Max, de kat die nu nog wel eens een nachtje bij mij komt slapen en beiden zijn constant in de buurt als we buiten spelen.

Verder ben ik pas voor het eerst een avondje uit geweest in Lillooet! Ja ja. Ik ben samen met Heleen en Georgia (de winery-medewerktster, heel lief mens) naar Lorne Elliot geweest. Een cabaratier die verrasend grappig was voor de grootte van zijn publiek. Hij maakte o.a. grapjes over snowboarden, Nederlanders, de Franse taal en het logo van Lillooet ('guaranteed rugged') dus hij speelde leuk in op mijn persoon. Hij was geen groot talent, maar zekere een geslaagd avondje.

Ik heb ook alweer wat vrienden van Heleen en Rolf leren kennen. Armand, April, Kit, Kelly, Christel, Douglas, Bill en vele anderen. Allemaal hebben ze iets met wijn te maken.

Vanavond hadden we een etentje met Christel, Douglas, Kelly en twee vrienden van hun John en Evelyn (wat ook mijn naam is zolang ik hier ben). We aten dus opeens met 5 extra volwassen en het is dan ook een volwaardig feestmaal geworden. We hadden rollade-achtig vlees van Christel als voorgerecht en salade van Kelly met mango, grapefruit, sla en sesamzaadjes(heerlijk). Het hoofdgerecht bestond uit varkendsfilet van de barbecue van hier, aardappeltjes uit de oven van hier, een mix van courgette, ui, zwarte olijf en nog iets van Kelly, en bladerdeegtaartje met geitenkaas en tomaat (héérlijk) en als toetje had ik fudgebrownies met witte stukjes chocola erin (die dus misdadig goed waren en ik kreeg constant boze blikken van Christel en Kelly omdat het té lekker was zodat ze bleven eten). De kindjes mochten lang opblijven en het was reuze gezellig. John is op zijn 9e geëmigreerd en sprak nog een paar woorden Nederlands en reisde vaak samen met Evelyn nog daarheen. Iedereen wilde veel van mij weten en het was ontzettend gezellig.

Het zouden ook niet allemaal wijnliefhebbers zijn als er niet behoorlijk over wijn werd gesproken en als het niet ook behoorlijk werd gedronken! Er kwamen 4 witte wijnen (twee of drie, ik weet het niet eens meer, van Fort Berens (daar waar ik zit) op tafel, twee rode en 1 keer champagne (maar dan niet echt want het komt niet uit de Champagne, dus eigenlijk gewoon bubbelwijn) en ik weet niet precies of ik nou trots moet zijn of niet bij het jullie vertellen dat ik van elke wijn een glas geproefd heb.

En deze wijnen zijn ook echt kwaliteit hè. Dit zijn kenners, dus er wordt eerst 5 minuten gesproken over de wijn. Dan wordt hij uitgebreid geproefd en dan word er soms nog 10 minuten over door gediscusiëerd .

Het waren dan ook allemaal wijnen uit Noord-Amerika, dus iedereen wist waar hij vandaan kwam en wat voor wijngaarden ofwel mensen dat dan niet waren.

Het was heel interessant eens zo'n avondje mee te maken, en te zien hoe diepgaand wijn nu echt kan zijn. (ook al hadden Jildou's presentatie en het Drankenkennisboek van Jorinde dat toch ook voor een deel al wel duidelijk gemaakt aan mij in Frankrijk) en de wijnen waren dan ook allemaal verrukkulluk.

Bij het avondeten wordt sowieso vaak een wijntje gedronken hier (soms Fort Berens, soms niet), en ik ben 100% eerlijk als ik zeg dat de Fort Berens wijn ook echt gewoon heel lekker is.

Ik heb ook eindelijk met mijn ouders kortgesloten hoe ze het nou gaan doen tegen de tijd dat ik terug naar Nederland ga en ik ben blij mee te mogen delen dat de paps en mams me komen op halen hier, dan anderhalve week met me naar de Rockies gaan en dat we dan samen terugvliegen. Ik heb er nu al zin in!

Verder heb ik mijn eerste echte uitstapje gepland. Morgenochtend heel vroeg vertrek ik naar Whistler om een dagje te gaan snowboarden! Ik heb mijn kleding half bij elkaar geleend van hier, moet de andere spullen allemaal lenen, heel vroeg op en heel laat weer terug, helemaal in mijn eentje dit uitstapje maken, maar ik weet nu al dat het het waard gaat zijn.

Dan heb ik eindelijk op twee verschillende contineten gesnowboard.

Ik heb er nu al zin in. Ik heb er zelfs al zo'n zin in dat ik maar snel een einde ga maken aan dit verhaal.

Ik heb helaas nog niet meer foto's gemaakt, maar die komen na morgen vanzelf wel!

Reacties

Reacties

Oma woudenberg

Ik sta er verstomd van dat jij zo prachtig kan schrijven. Darr moet je maar in verder gaan. Ik heb de indruk dat je het naar je zin hebt zo ver weg dat je overgrootmoeder dat nooit gedaan zou hebben! Je doet het heel goe en we zijn erg trots op je maar we zullen wel blij zijn als je weer terg bent. Ik kan zelf niet meer schrijven, dus een kaartje komt er niet van mij. Heel veel liefs van je oude overgrootmoeder

Anne Floor

Waaauw klinkt allemaal super vet eef! Echt super!! Mis je wel hoor!! Ben benieuwd naar de volgende verhalen! xxxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!